Dec 28, 2008

Solat Zuhur Dan Asar Di Amsterdam

Assalammualikum Ustaz

Saya adalah seorang pelajar di AMsterdam. Waktu Solat zuhur di sana ialah lebih kurang pukul satu dan asar pukul 3. Saya mempunyai kuliah dari jam 12.30 hingga ke 4. Bagaimanakah saya hendak mengatasi masalah solat di waktu yang tepat. Boleh tak saya jama' solat zuhur dan asar setiap hari yang saya ada kuliah. Agak sukar untuk saya dapat masa untuk melepaskan diri kerana saya seorang sahaja murid Islam di kelas itu.

Boleh tak ustaz sertakan dalil dan cara yang terbaikm untuk mengatasi masalah ini.

-------
al-Hamdulillah....

al-jawab :

Jawapan kepada persoalan saudara ini bolehlah dirujuk link di bawah ini :

Soalan ulangan

Apa yang jelas , keharusan menjama' sesuatu solat mestilah didasari asbab atau sebab yang mendesak. Jika tanpa udzur atau keperluan mendesak, maka jatuhlah ia ke dalam madzhab Syi'ah yang menjama' kan sebarang solat tanpa udzur!


WA

0 comments:

Post a Comment